Přejdi na obsah

Vladimír Šiler

Osobní blog

Menu
  • Hlavní stránka
  • Archív
    • 2020
  • Kontakt
Menu

10 hudebních alb, která mě ovlivnila…

Zveřejněno v 10. října 202010. října 2020 od Vladimír Šiler

Takové úlohy mi nemůžete dávat. Na to bych potřeboval pár týdnů, než ze mě něco vypadne. A pak to bude mít spoustu stran. V dobách, kdy vládl formát CD a teprve začínaly vypalovačky, jsme si s lidmi naladěnými vyměňovali seznamy a ty stříbrné placky si půjčovali. Mé seznamy čítaly desítky položek… Jakmile nastala éra formátu MP3 s rychlostí 320 Kbs a úložné prostory našich digitálních zařízení se zvětšily natolik, že se proměnily v hudební sila, čítala má průběžně vydávaná doporučení každého půl roku několik stran. Starších i nových titulů. Kolem roku 2000 to začínalo ztrácet smysl, protože hudba se pytlačila online zdarma a snadno. I tak jsem vydával občas seznamy mých oblíbených kousků a doporučených tipů, sestavované konkrétním lidem na míru. Kolem roku 2005 ale i to začínalo ztrácet smysl. Protože se jaksi přestávalo dít něco nového… Kreativita v hudebním světě poklesla k nule. Protože jak jsme jim to kradli, jim se nevyplatilo něco vskutku nového a dobrého tvořit. A souběžně mladí kybernauti užívali hudbu docela jinak než my, dinosauři předdigitálních věků. Ničeho si nevážili, když to bylo tak snadné, a vlastně free. V podstatě to, co jim znělo v uších, neposlouchali. V roce 2010 jsem vydal poslední soupis mnou „vlastněných“ a doporučovaných nových alb. A už tak v něm toho bylo velmi málo, co jsem mohl s klidným svědomím pochválit. Co se od té doby děje, je mi v podstatě neznámé, nepochopitelné. Občas jsem se mrknul na to, za co se udělovaly ceny – a nevěřícně jsem kroutil hlavou. Když slyším, co dnes vítězí v jakýchsi soutěžích, tak bych ty, kteří to vydávají za hudbu, proklel a zatratil. A když se nějak oklikou dozvídám, co že to asi tak mladí mají ve sluchátkách nebo co si pouštějí na svých párty, tak se o mě pokoušejí mdloby.  Sračky, nuda, nic, vata…

Takže já nemůžu říct, co mě ovlivnilo, protože já bych nejdřív potřeboval říct, vysvětlit, co to vlastně znamená ovlivnit… A náležitě vyložit, proč a jak jsme hudbu poslouchali my, starší generace, proč a jak jsme hudbou žili, určitou hudbou, proč jsme si ji pečlivě vybírali a se sobě podobnými sdíleli. Jak nám pomáhala žít, být, prožít sebe, jít nad sebe, růst, stávat se sebou, novým, jiným, lepším… Generační spory, subkultury, identity, existenciální stavy…

Vlastně se to v oné době, kdy já jsem zrál, ještě ani netýkalo alb, ale jednotlivých písniček. Možná singlů, kde na jedné straně byl hit a na B side nějakej trošku nudnější, méně povedenej song. Ale my jsme si tady v tom komančském marasmu nemohli kupovat ani singly, natož pak později elpíčka, protože nic vskutku dobrého tady nevycházelo. Takže Radio Luxemburg, rakouský rozhlas, Svobodná Evropa, noční lovení v éteru… Později se dalo něco nahrát na magič, pokud to bylo z aspoň trochu solidního rozhlasového zdroje – nebo holt z těch půjčovaných desek, které šly z ruky do ruky. Formát LP začal být výrazný až v druhé půli 60. let, kdy se opravdu těch 15–16 skladeb sestavovalo do promyšlených kompozic. Později i s bookletem.

Samozřejmě s klasikou to bylo jinak, tam dominovaly formáty LP odjakživa. Tak i s jazzem. Ale tyhle elpíčka člověk zase nerad půjčoval, protože když to někdo přehrál na gramofonu typu plečka, tak mu to potom praskalo a přeskakovalo.

Takže písničky, skladby, elpíčka, žánry, styly, vývojové fáze, životní etapy… to všechno podstatně souvisí. A proto se to nedá stručně vypovědět. Když zmíním jedněch deset, tak ta jiná desítka mi bude vyčítat, že jsem jí nevěrnej a co že to je ode mě za nevděk, když přece… Já mám problém sestavit si playlist na vlastní funus…, kolik toho mám…

Ale aby se neřeklo, tak namátkou: Beatles, Rolling Stones, Yardbirds, Troggs, Spencer Davis Group, Cream… Julie Driscoll + Brian Auger. Něco od Lovin´ Spoonful, ale právě jen něco, to, co nezní moc folkařsky. Sonny and Cher: I got you babe; State of independence s Donnou Summer. A jasně, ten Kolínský koncert Keith Jarretta, Garbarek, a hlavně Silent way Milese Davise. Mahlera mám dost dobře naposlouchaného. Ujíždím si na hodně abstraktním experimentálním hip hopu (Ninja Tune), drumandbassu, minimalistickým technu, mystickým trip hopu… Labužnicky si vybírám sofistikovaný kousky tzv. fúze, kombinace orientu a západního jazzu a taneční elektroniky (třeba Nguyen Le, Cheb i Sabbah, Nitin Sawhney, DJ Krush…). Na funus třeba Rekviem Zbigniewa Preisnera.

Nejnovější příspěvky

  • Klára Teršová: Bílý pramen
  • Goethova Italská cesta
  • Střední Evropa – Mitteleuropa
  • Automat
  • Bílá místa filosofie
  • Liana Rosinová: Čistá biela je mýtus
  • Skotský menstruační socialismus
  • Péter Esterházy: Harmonia caelestis
  • Myslet
  • Thomas Bernhard: Chůze
  • Thomas Bernhard: Staří mistři
  • Praha, červenec 2020
  • 10 hudebních alb, která mě ovlivnila…
  • Stefan Zweig: Svědomí proti násilí
  • Houellebecq – poznámky na okraj četby
  • Bakewellová, Sarah: V existencialistické kavárně
  • Hermann Broch: Smrt Vergilova
  • Hermann Broch: Náměsíčníci
  • Paul Tillich a jeho existenciální zkušenost „na pomezí“
  • Zápas o svobodnou vůli

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Filosofie prostoru

Siler Filosofie prostoru 2019

Siler Citanka k Filosofii prostoru 2019

Litomysl – Zprava o pruzkumu mesta 2020 web

Cheb 2022

Funkcionalismus, totalita, brutalita

Funkcionalisticke kavarny a cukrarny

Leonardo da Vinci v jubilejnim roce 2019

Leonardo a perspektiva

Mussoliniho architektura

Spiritualita ve zdravotních a sociálních službách

Siler Skriptum Spiritualita 281117

Etika – Úvod do studia

Siler Etika – Uvod do studia 2020 Skriptum

Siler Etika – Uvod do studia 2020 Citanka

 

Etika pro pokročilé

Etika pro pokrocile – Ucebnice

Siler Etika – Uvod do studia 2020 Skriptum

Siler Etika – Uvod do studia 2020 Citanka

Etika pro pokrocile – Citanka

 

Aplikovaná etika

Aplikovana etika Ucebnice 2020

Aplikovana etika 2020 Citanka

Etika pro pedagogy

Etika pro pedagogy 2019 Ucebnice

Etika pro pedagogy 2019 Citanka

Postmoderna

PM Obrazova priloha

Postmoderna Citanka

Postmoderna Ucebnice

Religionistika

Jak zachazet s nabozenskymi vyrazy

Zkratky biblickych knih

Salajka_slov_naboz

Siler Protestantske cirkve

Siler Dejiny nabozenstvi

Siler Dejiny krestanstvi

Siler Cirkevni liturgicky rok

Siler Ceske cirkevni dejiny

Filosofie 19. století

Siler Dobove pozadi filosofie 19. stoleti

Filosofie 19. stoleti Opora

Vzpomínky na 20. století

Vykladni skrin

Siler Ostrava 1939

Siler Normalizace

Mrazak a mikrovlnka

Pamet 50 let od normalizace

Lidl Retro

Lide v oknech

Citliva mista Ostravy

 

Starší texty

Rozzareny obcan

United Colours of Ostrava

Vidensky kongres 200 Biedermeier

Studenti pred dvaceti lety

Spolecnost nevzdelanosti

Stara pisnicka

Siler Narativni etika 2012

Siler Inbreeding versus brain drain

Siler Hrbitov jako postsekulární prostor

Siler Etika pece a sluzby Armada spasy

Ruskin

Kdo je autor

Pitny rezim 190112

Intelektualni sekac

Chytry dum

Chudoba s otazníky

Herbie Hancock – Never more

Chimera Huong Thanh

Dejiny ceske servility

Digitalni stredovek

Co je dilo

Bunclok

Banalni pravdy

© 2025 Vladimír Šiler | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme