Přejdi na obsah

Vladimír Šiler

Osobní blog

Menu
  • Hlavní stránka
  • Archív
    • 2020
  • Kontakt
Menu

Myslet

Zveřejněno v 21. října 202023. října 2020 od Vladimír Šiler

Myslet

ŠTERBÁKOVÁ, Daniela. Myslet. Komentář k novele Chůze a románům Staří mistři a Mýcení Thomase Bernharda. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. ISBN 978-80-7308-592-6.

/poznámky z četby/

 

Já bych především nebral Thomase Bernharda tak smrtelně vážně, jako by to byl nějaký filosof, jako by jeho texty byly nabité nějakým zašifrovaným hlubokým poselstvím. Ony nejsou ani kdovíjakým literárním estetickým dílem, uměním. Šťourat se v kdejakém výroku z novely Chůze, jako by to byla vycizelovaná věta Wittgensteinova, to je podle mě omyl, nesmysl. Autorka sice předvádí, že umí analyzovat, že možná ví něco i o filosofii a o filosofech, o něž zde částečně jde, ale kutá nadarmo, v jalovém textu.

Jasně, že Thomas Bernhard se zde dotýká filosofie, filosofie jazyka, myšlení, poznání, pravdy a skutečnosti – ale to vše velmi lehce a povrchně, zcela laicky a amatérsky. Věřím, že nebylo jeho ambicí se s těmito otázkami a problémy náležitě vypořádat. To by musel postupovat důkladněji a důsledněji a užít jinou metodu psaní – třeba filosofické pojednání, studii, esej.

A stejně tak si myslím, že ani svým uměleckým počinem nevyvolal podnět hodný hlubšího estetického prožívání a filosofického zamyšlení. To by musel být umělecký počin zásadnější, hlubší, aby stál za analýzy a interpretace. Sám Bernhard ostatně roli umění ani neřeší, rozhodně ne v tomto textu, to spíše ve Starých mistrech. Jistěže v Bernhardově textu je občas hlubokomyslně znějící věta, která se dá pojmout jako filosoficky míněný výrok. Ale nevěřím, že Bernhardovým cílem bylo řešit právě tyto hluboké myšlenky – a právě v této novele. Naopak bych nepodceňoval ani tu možnost, že v celé novele je přítomna – i když skrytě, v pozadí, bez zřetelných poukazů – komika, grotesknost, ironie. Ti naši chlápci, kteří tam chodí a údajně filosofují a řeší své problémy, jsou ve skutečnosti strašně komičtí, směšní. A i když se jim spisovatel nevysmívá, podává je v takových karikujících zkratkách, že nás nemůže nenapadnout, že jde o karikaturu, komiku.

To vztah chůze a myšlení, který Šterbáková rozebírá na s. 39–46, mi připadá k analýze vhodnější. Právě proto jsem si ostatně chtěl echt tuhle Bernhardovu novelu přečíst, protože mi ta chůze připadala nápadná, tušil jsem tam tuto souvislost. A myslím, že i Bernhard měl tento úmysl. To ho šlechtí, protože taková souvislost je filosoficky originální.

Jak tak text Šterbákové čtu, vyvstává mi zřetelněji i onen rys Bernhardových postav, který jsem rovněž popisoval a který ona zvlášť zdůrazňuje, a to trefnými slovy. Bernhardovi (anti)hrdinové se alibisticky skrývají za přesné výroky, právnicky literně, formalistně důkladné a důsledné, za strohé popisy, minimalisticky zachycující jen to, co je objektivně potvrditelné, vše bez emocí, bez osobní účasti. Při tomto zdánlivě korektním svědectví, jež postavy podávají, vyvstává stále více jejich pasivita, formální nevinnost. Ale tím víc je právě ta obviňuje za to, že nic neudělali, že neučinili to, co učinit měli, to, co bylo správné. Tato zbabělost, ta neschopnost zachovat se mužně, rozhodně, to je zřejmě to, co spisovatel řeší jako problém, možná svůj, možná rakouský, možná obecně lidský.

A možná je to ještě obecnější a ještě hlubší: Bernhardovy postavy jen myslí. Místo aby jednaly. Celý problém spočívá v tom, že my se vyčerpáváme myšlením, reflektováním, uvažováním jen v rovině pojmů, slov, jazyka – a pak nám nezbývá čas ani síla na čin, reálný čin v reálném světě. To, jak chladně a neosobně Bernhard píše, v holých, suchých popisech toho, co se stalo, nebo spíš co kdo řekl či co si kdo myslel, signalizuje, že on sám jako Bernhard i jako spisovatel neříká nic, a nic si taky nemyslí, natož aby kdy cokoli udělal nebo vůbec činil. Tato ochromenost, neschopnost jednat, rozhodnout se je možná oním chorobným stavem, jejž reflektuje Thomas Bernhard, jemuž nastavuje své nemilosrdné zrcadlo. Úzkostlivý alibismus pouhého svědka, který vypovídá, ale nic neprozradí o sobě, ani to, co si myslí, ani to, zda má vůbec nějaký názor, to podřízení se Systému, který si na takových postojích zakládá, je zřejmě tou největší obžalobou typických Rakušáků. Úřady, soudy, policie…, jazyk oficiálních lejster, všudypřítomný strach z vězení a blázinců, utíkání se do rituálů a mimikrů korektního občanského chování a biedermeierovského bezpečí domácností. Nebýt aktérem, být pouhým prostředníkem, nebo ještě lépe pouhým svědkem, lhostejně a náhodně stojícím opodál, ale úslužně potom referujícím, co kdo kdy udělal a řekl – to je snem většiny Bernhardových postav. Dobrý postřeh Šterbákové: Vyjadřují to už i překvapivě podrobné popisy toho, co mají postavy na sobě. Vždycky jde o nějaké upnuté oblečení uniformního charakteru, dokonale halící vše osobní a osobité na člověku. Vždy naprosto tuctové, nenápadné, a proto dokonale neviditelné.

 

Moje shrnutí: Jako by tak strašně záleželo na tom, co si nějaký pisálek Thomas Bernhard myslí o myšlení! Literát má dělat literaturu, a ne fušovat do filosofie. A jestli chce filosofovat, musí to dělat adekvátními postupy. Lépe by ovšem bylo, kdyby dělal pořádné umění, aby z toho měli lidé estetický požitek, jehož hloubka už sama o sobě vede k zamýšlení, možná i filosofickému.

Nevím, co si myslet o tomto analytickém textu Daniely Šterbákové, o tom, proč musel vzniknout a musel být právě takový. Literární věda to není. Nejsou tu obvyklé odborné postupy, ani jeden odkaz na uznávanou autoritu či publikaci. Filosofická analýza to ve skutečnosti taky není, protože autorka nedokázala uvést ani jednu kloudnou souvislost do důsledků tím, že by zmínila konkrétní filosofy či knihy, jichž se týká to, o čem sama nad Bernhardovými texty uvažuje a píše. Jen jednou ledabyle cituje jakýsi článek jednoho z přemnohých odborníků na Thomase Bernharda, nějakého rakouského literárního vědce, a to zjevně proto, že byl uveřejněn v doslovu k českému vydání Bernhardových her. Tedy skutečnou odbornicí není ani v jednom směru. Stostránkovou novelu rozebrala na sto stranách, jen tak, sama ze sebe. No, taky to tak někdy dělám… Ale nedělám z toho vědu.

Mimochodem – obálka Chůze je hnědá, temně hnědá. Obálka knížečky Myslet je taky hnědá, sice decentně hnědá, ale tak nějak divně hnědá, dokonce i záložka, kterou do ní nakladatelství vložilo, je hnědá. Je to opravdu jediná příhodná barva pro takto chmurné texty. Heidegger, jemuž je spíláno, jak je nahnědlý, je rozebírán v podstatně světlejším odstínu béžové. Do toho se pouštím teď. Zatímco dočítám Petera Esterházyho, otřesně tlustou bichli, s níž si to právě vyřizuji.

 

vš, říjen 2020

Nejnovější příspěvky

  • Klára Teršová: Bílý pramen
  • Goethova Italská cesta
  • Střední Evropa – Mitteleuropa
  • Automat
  • Bílá místa filosofie
  • Liana Rosinová: Čistá biela je mýtus
  • Skotský menstruační socialismus
  • Péter Esterházy: Harmonia caelestis
  • Myslet
  • Thomas Bernhard: Chůze
  • Thomas Bernhard: Staří mistři
  • Praha, červenec 2020
  • 10 hudebních alb, která mě ovlivnila…
  • Stefan Zweig: Svědomí proti násilí
  • Houellebecq – poznámky na okraj četby
  • Bakewellová, Sarah: V existencialistické kavárně
  • Hermann Broch: Smrt Vergilova
  • Hermann Broch: Náměsíčníci
  • Paul Tillich a jeho existenciální zkušenost „na pomezí“
  • Zápas o svobodnou vůli

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Filosofie prostoru

Siler Filosofie prostoru 2019

Siler Citanka k Filosofii prostoru 2019

Litomysl – Zprava o pruzkumu mesta 2020 web

Cheb 2022

Funkcionalismus, totalita, brutalita

Funkcionalisticke kavarny a cukrarny

Leonardo da Vinci v jubilejnim roce 2019

Leonardo a perspektiva

Mussoliniho architektura

Spiritualita ve zdravotních a sociálních službách

Siler Skriptum Spiritualita 281117

Etika – Úvod do studia

Siler Etika – Uvod do studia 2020 Skriptum

Siler Etika – Uvod do studia 2020 Citanka

 

Etika pro pokročilé

Etika pro pokrocile – Ucebnice

Siler Etika – Uvod do studia 2020 Skriptum

Siler Etika – Uvod do studia 2020 Citanka

Etika pro pokrocile – Citanka

 

Aplikovaná etika

Aplikovana etika Ucebnice 2020

Aplikovana etika 2020 Citanka

Etika pro pedagogy

Etika pro pedagogy 2019 Ucebnice

Etika pro pedagogy 2019 Citanka

Postmoderna

PM Obrazova priloha

Postmoderna Citanka

Postmoderna Ucebnice

Religionistika

Jak zachazet s nabozenskymi vyrazy

Zkratky biblickych knih

Salajka_slov_naboz

Siler Protestantske cirkve

Siler Dejiny nabozenstvi

Siler Dejiny krestanstvi

Siler Cirkevni liturgicky rok

Siler Ceske cirkevni dejiny

Filosofie 19. století

Siler Dobove pozadi filosofie 19. stoleti

Filosofie 19. stoleti Opora

Vzpomínky na 20. století

Vykladni skrin

Siler Ostrava 1939

Siler Normalizace

Mrazak a mikrovlnka

Pamet 50 let od normalizace

Lidl Retro

Lide v oknech

Citliva mista Ostravy

 

Starší texty

Rozzareny obcan

United Colours of Ostrava

Vidensky kongres 200 Biedermeier

Studenti pred dvaceti lety

Spolecnost nevzdelanosti

Stara pisnicka

Siler Narativni etika 2012

Siler Inbreeding versus brain drain

Siler Hrbitov jako postsekulární prostor

Siler Etika pece a sluzby Armada spasy

Ruskin

Kdo je autor

Pitny rezim 190112

Intelektualni sekac

Chytry dum

Chudoba s otazníky

Herbie Hancock – Never more

Chimera Huong Thanh

Dejiny ceske servility

Digitalni stredovek

Co je dilo

Bunclok

Banalni pravdy

© 2025 Vladimír Šiler | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme